Wednesday 12 November 2014

BERI GALAKAN KEPADA IBU SUSUKAN BAYI



SUDAH TIBA MASANYA KITA MENYOKONG KEMPEN PEMBERIAN SUSU IBU KERANA IA MAKANAN TERBAIK UNTUK BAYI !!!

Assalamualaikum

Hari ini dya akan sharekan beberapa info berkaitan khasiat penyusuan ibu kepada bayi.  Info ini adalah hasil dari pembacaan dya di dalam sebuah surat khabar, Metro keluaran 12 November 2014 hasil tulisan dari Puan Hajarfarhana Tarmudi.
STOK SUSU UNTUK BAYI 


1.  Melalui hasil tinjauan dan data yang dikumpul oleh Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan yang ketiga pada tahun 2006 menunjukkan penyusuan ibu secara eksklusif iaitu dari 0 hingga usia 6 bulan bulan meningkat daripada 16.2 peratus pada tahun 2010 kepada 36.6 peratus pada tahun 2013.

2.  Susu ibu bukan saja makanan yang terbaik untuk bayi tetapi ia dapat membantu melindungi si kecil daripada risiko kegemukan, tahap kolestrol yang tinggi (hiperkolesterolemia) dan penyakit berjangkit.

3.  Kajian juga menunjukkan penyusuan susu ibu berupaya mengekalkan tahap kesihatan kanak-kanak ini sehingga dewasa.  Individu yang membesar dengan susu ibu didapati mempunyai tekanan darah yang terkawal dan rendah paras kolestrol.

4.  Anak yang diberi penyusuan juga didapati kurang mengalami berat badan yang berlebihan.  

5.  Ramai bu diluar silap dan berasa panik apabila jumlah susu yang dikeluarkan sedikit dan berasa ia tidak cukup mengenyangkan bayi mereka. Ketika ini mulalah terfikir untuk memberikan anak dengan susu formula.  Seharusnya ibu diluar mengambil makanan tambahan dan penuh khasiat tambahan.

Makanan tambahan??????perlukan makanan tambahan didalam proses memberi penyusuan secara eksklusif kepada bayi anda.  Semestinya yes..anda harus mengambil makanan tambahan atau supplement tambahan untuk diri anda dan si manja.

Mengikut pengalaman sebagai salah seorang ibu yang boleh memberi penyusuan secara eksklusif kepada bayinya selama proses pertama bayi membesar iaitu seawal 0 bulan sehingga 6 bulan adalah sangat mencabar dan menakjubkan.  

Apa supplememt tambahan dan makanan yang utama yang dya amalkan seawal 0 bulan proses penyusuan anak.  Ingin tahu???

Ingin mencuba SET PENYUSUAN SHAKLEE???




017-4739893
NURUL NADIA ABD KUDUS
971651
SND EMPIRE ENTERPRISE
COD : TAMAN MELAWATI , AMPANG, GOMBAK DAN WANGSAMAJU 
POS KE SELURUH MALAUSIA 



 

No comments:

Post a Comment

 
All Rights Reserved By Ibu Sayang Danish ♥ Design By Qiela Azman